Verlopen modelovereenkomsten, die tussen opdrachtgevers en zzp’ers zijn afgesloten, worden binnenkort verwijderd. Dit soort overeenkomsten zijn vanaf 2015 in gebruik genomen en de eerste versies hiervan zijn inmiddels verlopen. Vanaf 1 oktober gaat de belastingdienst verlopen (en niet verlengde) modelovereenkomsten dus verwijderen.
Modelovereenkomsten in het kort
Een modelovereenkomst is een document dat door de Belastingdienst is goedgekeurd en deze bevat afspraken die de werkrelatie tussen opdrachtgevers en zzp’ers beschrijft. Wie volgens een modelovereenkomst werkt heeft de garantie dat hij/zij als zzp’er niet in loondienst werkt.
Wat te doen?
De eerste versies van modelovereenkomsten, die in 2015 zijn goedgekeurd, zijn dus inmiddels al meerdere jaren verlopen en worden door de Belastingdienst vanaf 1 oktober verwijderd.
Dit betekent dat je als opdrachtgever tot die datum de tijd hebt om verlenging aan te vragen, indien gewenst. Dit kan door een mail te sturen naar de Belastingdienst met daarin minimaal het volgende:
- Datum en nummer van de huidige modelovereenkomst
- Een tekst voor de vernieuwde modelovereenkomst
- RSIN of BTW-ID nummer
- NAW-gegevens
Wie na het verwijderen van de vorige versie alsnog een modelovereenkomst wil laten goedkeuren, dient het hele proces vanaf begin af aan in te gaan. Dit duurt in de regel langer dan het verlengen.
Modelovereenkomsten die na 2015 zijn afgegeven hebben ook een geldigheidsduur van 5 jaar en daar hanteert de Belastingdienst een termijn van 6 maanden na einddatum voor, alvorens zij deze verwijdert.
Regiebouw en haar modelovereenkomst
Regiebouw werkt al jaren met een modelovereenkomst en vorig jaar is de vernieuwde versie ook goedgekeurd door de Belastingdienst. Dit betekent dat wij volledig conform de Wet DBA werken.
Vakkrachten nodig?
Ben jij op zoek naar vakkrachten en wil je zekerheid dat dit volledig volgens de regels gaat? Wij helpen je graag verder!